پایان نامه ارشد

منابع پایان نامه با موضوع حصری بودن عیوب

یکی از مباحث مربوط به عیوب و خیار عیب در نکاح، این است که با توجه به آنکه امروزه بیماری‏های تازه‏ای شناخته شده است. آیا عیوب موجد خیار در عقد نکاح، منحصر به عیوب مذکور در قانون مدنی است یا اینکه آنچه در قانون آمده است، جنبه تمثیلی دارد؟ در ذیل به بررسیهر دو دیدگاه می‏پردازیم.

 

 

الف) دیدگاه حصری بودن عیوب

نکاح از جمله قراردادهای مقدسی است که در همه جوامع بشری، به دیده احترام بداننگریسته می‎شود زیرا در پی این قرارداد، کوچکترین نهاد جامعه، یعنی خانواده پدید می‏آید و سرنوشت افراد در آن رقم می‏خورد از این رو مستحکم نگه داشتن این نهاد و جلوگیری از گسست رشته و پیوندهای آن به دلیل هر گونه عیب و بهانه‏ای ضروری می‏نماید.این دیدگاه مربوط به کسانی است که عیوب نکاح را محصور به موارد خاصی می‏دانند. این طرز تفکر، در واقع طرز تفکر غالب، در حقوق اسلامی است و شامل اکثر فقهای مذاهب اسلامی می‏شود.جمهور فقهای اهل سنت نیز معتقدند که عیوب موجب فسخ نکاح، حصری است، و تنها تعدادی از عیوب، موجب فسخ نکاح می‏گردد زیرا:

۱- هدف از ازدواج، حفظ و بقای نسل است و اگر معلوم گردد که این هدف برآوردنی نیست بقای عقد نکاح فایده‏ای ندارد، و این رشته باید از هم بگسلد.

۲- عیوب، در اخبار و روایات وارد شده و نیز در کلام صحابه، حصری دانسته شده است بنابراین توسعه آن روا نیست(طه، ۱۹۷۹ م: ۲۶۸).فقهای شیعه نیز مانند اهل سنت، از دیرباز عیوب موجب فسخ نکاح را مورد بررسی قرارداده و حصری بودن عیوب موجب فسخ نکاح را باور دارند و کمتر فقیهی به تمثیلی بودن گراییده است(حلی،۱۴۱۰ه.ق: ۱۸۶).

برخی دلایل حصری بودن عیوب را این چنین ذکر کرده‏اند:

۱- نصوص و اخبار، همگی بر آن دلالت دارد که عیوب مذکور در باب نکاح حصری است، مانند روایتی که حلبی از امام صادق نقل می‏کند،که از ایشان در مورد وضعیت نکاح مردی که بازنی ازدواج نموده وپس از آن او را اعور(چپ چشم) یافته است سوال شده است و امام فرمودند: نکاح فقط به سبب بَرص، جذام وعَفل فسخ می‏شود(کلینی،۱۴۰۸ ه.ق: ۴۶۰).

۲- بنابر اجماع فقیهان، تنها عیوب ویژه‏ای حق فسخ پدید می‏آورد و در واقع این عیوب حصری است و نه تمثیلی (سبزواری، ۱۴۱۷ ه.ق: ۱۱۷).

۳- بنابر اصل لزوم، با انعقاد نکاح، این قرارداد میان دو طرف لازم الاجرا می‏شود و دو طرف ناگزیر بدان موظف خواهند بود و باید آن را اجرا کنند و نمی‏توانند با اندک بها‏نه‏ای از اجرای مفاد قرارداد سرباز زنند و قرارداد را نادیده بگیرند. بنابراین باورمند شدن به تمثیلی بودن عیوب با اصل ناسازگار است و باید از آن پرهیز شود. بدین ترتیب تنها با وجود دلیل خاص می‏توان در غیر موارد متیقن حکم لزوم را نادیده گرفت که چنین دلیلی هم وجود ندارد(اراکی،۱۳۷۷: ۴۵۸-۴۵۷۹).

بنابراین نباید موارد فسخ را گسترش داد و تنها بر اساس مصلحت جامعه و خانواده قانون مدنی مواردی را معین کرده که در آن موارد، می‏توان عقد نکاح را منحل ساخت. بنابراین استدلال، نباید در تفسیر موارد فسخ، گشاده دستی کرد بلکه باید تنها در چارچوب موارد معین شده در قانون عمل کرد (کارتوزیان، ۱۳۷۴: ۲۸۰).مذاهبی چون (شافعی- مالکی-حنبلی- حنفی -مذهب امامیه) همگی عیوب نکاح را به طور حصری احصاء می‏کنند، و با تمام تفاوتهایی که در عدد و نوع عیوب دارند، در این مسئله اتفاق نظر دارند که موارد عیوب محصور و محدود است. مثلاً در مذهب حنفی از پنج عیب نام برده شده است که شامل مقطوع بودن آلت تناسلی ، عَنن، خصاء، الخنوثه[۱] و تاخذ[۲] می‏باشد(السرخسی، ۱۴۰۶ ه.ق: ۹۵).یا در مذهب حنبلی، عیوب مشترک را شامل (جنون، برص، و جذام) و عیوب مختص مرد را شامل (جب، عَنن) و عیوب مختص زن را (رَتق، عَفل، قَرن) می‏داند (البهوتی، ۱۴۱۸ ه.ق: ۱۲۱-۱۱۷- ۱۱۶).

[۱]عیب کسی که ادعای ذکوریت می‎کند اما از نشانه‏های مذکور بودن چیزی در وی دیده نمی‏شود.

[۲]عیب کسی که از نزدیک شدن به زوجه خود امتناع می‏کند بدون آنکه علت آن مشخص باشد و گاهی به وی مسحور هم می‏گویند.

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :

سایت سبز فایل بزرگترین و جامع ترین سایت مرجع فروش و دانلود پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. هزاران فایل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروپوزال ، پروژه دانشجویی و گزارش سمینار با فرمت word (پسوند doc یا docx) و قابل ویرایش با امکان دانلود رایگان دمو (فهرست و فصل اول همه پایان نامه ها در سایت به صورت رایگان در دسترس است تا کاملا با محتویات آن آشنا شوید) سایت سبز فایل امکان خرید پایان نامه را برای دانشجویان و محققان محترم برای استفاده در تحقیقات فراهم نموده است. برای پیدا کردن پایان نامه مورد نظرتان عبارت مورد نظر خودتان را در کادر زیر جستجو کنید:
در ضمن برای راحتی دسترسی ، عناوین همه فایل های مربوط به هر رشته را در یک صفحه گردآوری کره ایم. برای دسترسی به رشته مورد نظرتان از منوی بالای سایت وارد شوید.
 

پاسخی بگذارید